Curator van de stad
Er zijn drie plekken in Utrecht van waaruit de Domtoren gefotografeerd wordt. Ken jij ze?(*)
Fantastische collecties, mooie exposities en een gloednieuw treinstation op vijf minuten lopen van het Museumkwartier. Met die uitgangspunten leek 20% groei in bezoekersaantallen een overzichtelijke uitdaging.
De tien grootste musea van Utrecht besloten hun krachten te bundelen om deze ambitie waar te maken.
• 2011
Framing van de uitdaging
Tijdens twee framing workshops met medewerkers van de musea onderzochten we de vraag: Wat maakt van een museumbezoek waardevol? En hoe pakken we dit aan? Samenwerking tussen musea werd benoemd als heel belangrijk Net als een sterke collectie hebben en het realiseren van interessante, thematische exposities.
De bezoeker daarentegen kwam minder vaak aan bod dan we hadden verwacht.
Mensen volgen
Tijdens een eerste verkenning ontdekten we iets fundamenteels: Mensen gaan helemaal niet naar een museum. Mensen gaan een dagje uit, een stad bezoeken of met het gezin iets leuks en leerzaams doen.
Heel praktisch zijn we mensen gaan volgen door de stad. Waar komen ze vandaan, hoe komen ze de stad in, hoe bewegen ze zich door de straten en waar pauzeren ze. Kunnen ze de musea makkelijk vinden?
Dit onderzoek leverde vele aanknopingspunten op die, samengevat, neerkomen op het advies aan de musea om ook curator te worden van de buitenruimte. Van het museumkwartier, het centrum van Utrecht of zelfs de hele stad.
Door als museum buiten je voordeur naar jouw bezoeker te kijken vergroot je de kans dat ze ook bij jou naar binnen lopen.
• Dagboekstudie
• Customer Journey Mapping
• Workshops