Koploper in een groeiende economie

De bevolking van Egypte groeit met 2 miljoen mensen per jaar. Wat moet je doen om de mens achter het getal niet uit uit het oog te verliezen.

Schneider Electric (SE) is een Franse multinational op het gebied van energiemanagement systemen. Ze levert alle  producten die je nodig hebt om een plek van elektriciteit te voorzien. Van een eenvoudig appartement tot aan een complete campus.

Tijdens een workshop in Amsterdam vatte de CEO van Schneider Electric (Egypte & North Africa) ons werk heel goed samen: ‘Wanneer je begint bij de beleving van je klanten en hen beter leert begrijpen, dan is het daarna heel makkelijk om de juiste dingen voor ze te doen.’

Jalla, Jalla, in Attaba
Schneider Electric Egypte & Noordoost-Afrika
Caïro, Egypte
• 2015

Het bevolking van Egypte groeit snel. Ieder jaar komen er ongeveer tweehonderdduizend mensen bij. Deze groeit vraagt om heel veel nieuwe woningen en veilige woningen met betrouwbare elektrische aansluitingen. Schneider Electric kan en wil hierbij haar kennis en ervaring inzetten. De rol van elektriciens is hierbij niet te onderschatten. Hoe kan SE hen nog beter helpen zodat zij hun projecten nog beter kunnen uitvoeren?

In de wijk Attaba in Caïro doen veel elektriciens hun inkopen. Voor Schneider Electric de uitgelezen plek om ze juist hier te ondersteunen.

In de wijk Attaba in Caïro doen veel elektriciens hun inkopen. Voor Schneider Electric een uitgelezen kans om ze juist hier te ondersteunen. Maar hoe?

Interviews en observaties in de wijk leerden ons veel over de behoeftes van de mensen. Om het team te inspireren gingen we ook even langs bij IKEA. Waarin lijkt Attaba op IKEA? Wat kunnen we van ze leren over routing, veilig laden en lossen en de informatievoorzieningen in de winkel? IKEA was een bron van inspiratie.

Voor ieder project vonden we een passende aanpak. In de fabriek stond de klantreis centraal en stelden we Customer Journey Maps op. En ook in de showroom van het hoofdkantoor vonden we kansen om de klantbeleving te verbeteren.

Methodieken
Veldonderzoek
Interviews
Shadowing
Prototyping
Co-creatie
Business Model Canvas
Begin bij mensen

‘Wanneer je weet wat mensen belangrijk vinden, dan volgt de rest vanzelf.’ Dit horen we maar al te graag.

Om met deze uitspraak van start te gaan in een bruisend en optimistisch land land als Egypte was een hele eer. En hoewel de ontwerpende aanpak nieuw was voelde iedereen zich er meteen comfortabel mee en is er veel bereikt.

Design in
the service
of people