LEESTIJD: 12 MIN
insights
Cardboard Aided Design
Hoewel het ontwerpen van spullen niet ons ding is, doen we dat wel regelmatig. Geen producten maar prototypes. Om mee te experimenteren.
Origineel worden prototypes gebouwd om producten te testen. Techniek is tenslotte belangrijk en dus wil je snel weten of iets werkt. Ook de menselijke maat speelt hierin een belangrijke rol. Klopt de hoogte van die stoel die je bedacht hebt? Kun je wel bij het stuur? En hoeveel kracht heb je nodig om de pedalen in te drukken?
Ook interacties kun je testen. Op zijn functionaliteit, maar vooral het gebruik door mensen. Met hoeveel kliks heb je gevonden wat je zocht? De context van het gebruik speelt hierin een belangrijke rol want wanneer heb je Google maps echt nodig? Precies, op weg naar je bestemming.
Maar het kan ook anders
Wat als je wel een plan hebt, maar nog geen idee hoe dat eruit ziet of hoe het werkt? Zoals het klaslokaal van de toekomst. Een onderwerp waar we absoluut aandacht aan moeten besteden. Maar zeg nu zelf, de toekomst is vandaag alweer achterhaald. De tijd vliegt voorbij! De echte waarde zou wel eens kunnen zitten in het er mee bezig zijn, in het proces. En dus is het belangrijk om vormen te vinden die het ontwerpproces versterken en versnellen.
Door de jaren heen hebben we veel geleerd over deze manier van werken. Dit zijn onze drie vier vijf zes(!) belangrijkste lessen. (*)
Voorbij de mening
‘Opinions are the lowest form of knowledge’, wordt wel eens gezegd. Iets maken geeft je de kans om het vooral daarover te hebben. Het ding dat er op tafel ligt en het doel wat het beoogd. Wat iemand er van vindt doet er niet toe, het gaat om dat wat het experiment laat zien. Prototypes, hoe eenvoudig ze ook zijn
Fouten maken mag moet
Ik ben in heel veel dingen niet zo goed. Ik weet hoe je de vijgenboom snoeien, kan een beetje beetje koken en aardig hardlopen. Maar fouten worden gemaakt en dat is okay. Hoe meer je met iets bezig bent hoe meer je leert. En dat is precies waar prototyping om draait; dingen doen, uitproberen en leren. Persoonlijk maar vooral als team en organisatie.
Fouten voorkomen
Plannen maken en ideeën hebben betekent ook dat je keuzes moet maken. Als je een beetje daadkrachtig wil zijn, dan doe je dat zo snel mogelijk. Een goed idee? Gaan! Maar wat als je het mis hebt en mensen andere wensen en behoeftes hebben dan je dacht? In dat is jouw investering ineens . . . weggegooid geld.
Fouten maken is moet, maar beter vroeg in het proces. Voordat het te laat is.
Zorg en aandacht
Omdat je iets van papier, karton en een paar stickers maakt, wil dat nog niet zeggen dat je hier geen liefde in kan stoppen. Integendeel. Juist wanneer je met eenvoudige materialen werkt is het van belang om dat met zorg en aandacht te doen. Wij mensen voelen dat. De manier waarop je met de prototypes omgaat zijn bepalend over het succes van het proces. Alle reden om hier dus heel bewust, met zorg en aandacht, mee om te gaan.
Focus op de intentie
Wanneer je in (design gedreven innovatie) projecten iets wil testen, dan is het belangrijk om de waarom-vraag te kunnen beantwoorden. Wat is het dat er gebeurt in een experiment? Herkennen we een waardevol nieuw inzicht waar we op door kunnen bouwen? En draagt een volgende stap bij aan de missie? Het is de truc om steeds beter te worden in het kijken naar wat er gebeurt om de juiste keuzes te kunnen maken.
New ways of working
Voor ontwerpers is maken niets nieuws, het is onze manier van denken.
Voor buitenstaanders is het vaak heel vernieuwend. En dus is er nog veel te leren over deze hands-on manier van werken. Vooral ook hoe je hier in jouw organisatie vorm aan kan geven. Docenten van Stanfords d.school hebben hier zelfs een boek over geschreven: make space. Een dikke aanrader wanneer je een make to know cultuur in jouw organisatie vorm wil geven.
Inspiratie
Onze vrienden bij IDEO schreven afgelopen jaar een mooi artikel over hun ervaring met CAD. The Secret Power of Prototyping. Een aanrader.
Scott Witthoft schreef naast make space ook THIS IS A PROTOTYPE. ‘A practical guide to prototyping as a way to revolutionize your work and creative life’. Lees vooral ook zijn andere schrijfwerk op Medium.
In ons project voor OMO Scholengroep hebben we de grenzen opgezocht; prototyping als dé manier om het proces te versnellen.
(*) Dit artikel startte met drie tips maar al schrijvende zijn het er zes geworden. Klaarblijkelijk is dat hoe het werkt; je start met een plan en al doende creëer je meer dan je vooraf had verwacht.
Design in
the service
of people