LEESTIJD: 12 MIN
insights
1.2.3. Design
Schrijven over de waarde van design. De uitdaging is groot om dit in één artikel uit de doeken te doen. Been there, done that. De slimste van de klas, zo werkt het helaas niet. Design is een dynamisch en breed vakgebied waar veel gebeurt. Maar ook een vakgebied waar je op verschillende manieren naar kan kijken.
In 2007 één van de eerste service design studio’s in Nederland. Tegenwoordig noemen we dit eerder social design. het werk blijft gelijk, het label verandert. Daarom hebben wij het liever over design in de breedste zin van het woord. Niet het werk maar de uitdagingen maken vaak het verschil.
Geen nieuwe aanpak dus en zeker geen 5 stappen tot succes methodiek. Of een nieuwe variant op the double diamond en the four orders of design, om maar even twee modellen te noemen.
Onze ambitie is om door verschillende lenzen naar design te kijken en te delen wat we zien. Perspectieven en reflecties, dat is wat je hier kan verwachten. We delen onze eureka! momenten en introduceren de drempels waar wij (ontwerpers) over blijven struikelen. Soms in de vorm van een antwoord, maar meestal in de vorm van een vraag.
Uiteraard hebben we al verschillende onderwerpen gevonden die hier een plek gaan krijgen. Zoals ontwerpen, groot én klein. Over het belang om niet het een óf het ander te doen, maar om beide en alles dat daar tussen ligt te ontwerpen.
En we gaan we het hebben over Cardboard Aided Design en hoe je dit in kan zetten voor strategische vraagstukken. Zoals op de foto helemaal bovenaan bijvoorbeeld, een fiets van karton en tevens één van de laatste producten die Fokker gemaakt heeft voordat ze in 1996 failliet gingen Maar ook het Klaslokaal van de Toekomst project is een goed voorbeeld van het inzetten van kartonnen producten om iets groots te bereiken.
Of wat dacht je van empathie in design? Mensen centraal stellen, gebruikers leren begrijpen en dat soort dingen. Maar wat als je als ontwerper er ook veel voor terugkrijgt? Als je zelf empathischer wordt voor de mensen voor wie je ontwerpt, dan zouden we toch allemaal ontwerpers moeten worden?
En als laatste: I don’t know?! Iets dat wij er heel makkelijk uitgooien. ‘Geen idee, maar we gaan er mee aan de slag.’ Het niet weten is de manier om iets te leren, om een dilemma te ontrafelen. En dat is belangrijk want niets zo frustrerend (en dom!) om een oplossing te bedenken voor een niet begrepen probleem!
Even bad coffee is better than no coffee at all.

Benieuwd of we jullie ergens mee kunnen helpen? Wil je meer weten over design, of ons iets nieuws vertellen? Je bent altijd welkom. Bel van te voren even, dan spreken we iets af.

Design in
the service
of people